Mikrofony

Jest 75 produktów.

Pokazano 1-12 z 75 pozycji

Aktywne filtry

Mikrofony

Mikrofony są pierwszym ogniwem od którego zależy jakość nagranego dźwięku. W najprostszym skrócie mikrofony są przetwornikami, które za pomocą membrany zamieniają falę dźwiękową na sygnał elektryczny . Zobacz więcej

Dźwięk powstaje przez ruch cząsteczek w powietrzu, które wytwarzają falę akustyczna. Kiedy fala akustyczna uderza w membranę, która zaczyna drgać i w zależności od rodzaju mikrofonu, w taki sposób zostaje wytworzone napięcie elektryczne konwertowane na sygnał audio.
Mikrofony możemy podzielić ze względu na rodzaj zmiany energii akustycznej w elektryczną. Pierwszym rodzajem tej klasyfikacji jest mikrofon dynamiczny. Najczęściej używany na scenach ze względu na mniejszą czułość oraz podatność na sprzężenie zwrotne. Mikrofony tego typu są bardzo wytrzymałe oraz świetnie się sprawdzają przy wysokim ciśnieniu akustycznym. Mikrofony dynamiczne nie wyłapują tak wiele detali, jak mikrofony pojemnościowe ze względu na ograniczone przenoszenie częstotliwości. Mikrofony dynamiczne nie wymagają dodatkowego zasilania, a żeby z nich korzystać wystarczy podłączyć do nich przewód XLR. Mikrofony dynamiczne konwertują falę akustyczną na sygnał elektryczny przez ruch cewki umieszczonej w polu magnetycznym, która jest połączona z membraną.
Kolejnym rodzajem są mikrofony pojemnościowe posiadające bardziej skomplikowaną budowę. Do prawidłowego działania wymagają źródła zasilania dostarczone metodą Phantom (48V), które za pomocą przewodu XLR jest dostarczane ze wzmacniacza. Konstrukcja mikrofonu pojemnościowego składa się z dwóch elektrod. Jedna z nich jest membraną stworzoną z folii pokrytej warstwą złota (ruchoma), natomiast druga jest metalową siatką (stała). Gdy fala akustyczna uderza w membranę zmienia jej odległość od metalowej siatki powodując zmianę pojemności elektrycznej - tak powstaje napięcie elektryczne, które następnie trafia do tranzystora, aby dodatkowo wzmocnić sygnał przed dotarciem do wzmacniacza. Mikrofony pojemnościowe są bardziej czułe od mikrofonów dynamicznych, wyłapują więcej detali i są częściej spotykane w studiach. Mikrofony pojemnościowe są delikatne oraz podatne na uszkodzenia, w przeciwieństwie do mikrofonów dynamicznych nie dają sobie rady z wysokim ciśnieniem akustycznym. Mikrofony pojemnościowe najczęściej stosowane są podczas nagrań wokali oraz instrumentów akustycznych.
Warto również wspomnieć o mikrofonach lampowych, które są klasyfikowane jako pojemnościowe, ponieważ zasada konwersji fali dźwiękowej w napięcie elektryczne jest taka sama. Główną różnicą jest wzmocnienie sygnału dźwiękowego, które następnie ma trafić do wzmacniacza. Zamiast używanego w mikrofonach pojemnościowych tranzystora, używa są lampy próżniowej korzystającej z zewnętrznego zasilacza.
Mikrofony elektretowe również są z rodziny mikrofonów pojemnościowych. Wynalezienie materiału elektretowego pozwoliło na stosowanie folii elektretowej jako źródło napięcia, zamiast przetwornicy. Mikrofony elektretowe głównie używane są w telefonach, domofonach, mikrofonach komputerowych itp. Ze względu na co raz lepszą jakość wykonanych mikrofonów elektretowych można je również spotkać w studiach, lecz to jeszcze rzadki widok.
Ostatnim typem są mikrofony wstęgowe, które jak sama nazwa wskazuje posiadają najczęściej bardzo cienką, aluminiową, falistą wstęgę znajdującą się w polu magnetycznym oraz połączoną z nabiegunnikami magnesu. Wprawiona w ruch przez falę akustyczną powoduje indukcję magnetyczną zamieniającą falę akustyczną na sygnał elektryczny. Mikrofony wstęgowe są dalekimi krewnymi mikrofonów dynamicznych. Konstrukcja mikrofonu wstęgowego sprawia, że wychwytuje on nawet najmniejszą zmianę ciśnienia akustycznego. Ze względu na to przetwarzany dźwięk przez mikrofony wstęgowe jest bardziej naturalny oraz detaliczny. W nowszych mikrofonach wstęgowych producenci zaczęli stosować zasilanie Phantom, lecz w starszych modelach takie zasilanie może trwale zniszczyć mikrofon. Ten rodzaj mikrofonów jest powszechnie stosowany w studiach nagraniowych oraz emisyjnych. Cenione są za niezawodność oraz brzmienie.
Mikrofony posiadają różną czułość na dźwięki docierające z różnych kierunków. Ze względu na kierunkowość mikrofony zostały podzielone na kardioidalne, superkardioidalne, wszechkierunkowe oraz dwukierunkowe (ósemkowe).
Pierwszy rodzaj kierunkowości mikrofonów cechuje się większą czułością odbioru fali akustycznej z przodu oraz mniejszą z tyłu. Mikrofon kardioidalny świetnie izoluje niechciane dźwięki z otoczenia oraz jest odporny na sprężenia zwrotne. Budowa kardioidalna sprawia, że mikrofony tego typu świetnie sprawdzają się na głośnych scenach.
Konstrukcja superkardioidalna cechuje się węższym polem odbioru fali dźwiękowej oraz jeszcze lepszą izolacją dźwięku z otoczenia niż mikrofony kardioidalne. Mikrofonowy superkardioidalne świetnie sprawdzają się, gdy potrzebny jest precyzyjne wychwytywanie pojedyńczego źródła dźwięku.
Mikrofon wszechkierunkowy jak sama nazwa wskazuje jest on skonstruowany tak, aby odbierać sygnał dźwiękowy ze wszystkich kierunków. Główną wada tych mikrofonów jest fakt, że nie są one chronione od niechcianych dźwięków z otoczenia.
Mikrofony dwukierunkowe nazywane również ósemkowe ze względu na powierzchnie otoczenia jakie są wstanie odbierać dźwięk . Charakteryzują się odbiorem źródeł dźwięku z przodu oraz z tyłu mikrofonu. Najczęściej spotykanymi mikrofonami dwukierunkowymi są mikrofony wstęgowe oraz mikrofony posiadające dużą membranę. Zobacz mniej

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Akceptuj Więcej informacji Odrzuć